Arbetslivsinstitutet


Filmare, poet, musiker, kompositörer och fotograf skapade utifrån dokumentärt material och med inspiration från tidigare verk kring arbete + liv. Projektet genomförs i Göteborg 2022 - 2024 och produceras av Amaryfilm. 

20 feb - 14 april 2024 visas material på Hammarkullens konsthall belägen i underjordisk spårvagnshållplats i Göteborg.

Verken har utgått från intervjuer med barnmorska, taxichaufförer, matbutik, pizzeria, kurator och personal i skolkök. Bl.a. producerades musikalfilmen Hjärtats matsal, poesivideon Äpplet och trädet, låtarna Kuratorns Klagan, I det här rummet och En from förhoppning och videoverken HR bitch m.fl. från The 50 + Leftbehinders. 



Poet Sara Garib om projekt  Jag har varit med och skapat en poetisk kortfilm: Äpplet och trädet. Dikten jag skrivit är baserad på en intervju med en matbutiksägare. Den handlar om uppoffringar och när arbetsliv och familjeliv vävs samman.

I konstprojektet har jag även skrivit tre andra dikter: CD-skiva, Damen och dramaten samt Eldflugan - som ska visas upp som en diktaffisch.


ELDFLUGAN

en orange prick rör sig i mörkret

ammo röker för att händerna ska sluta skaka

på en tegelsten står ett glas med chai Mahmoud

det ryker ur den och från ammos mungipor

när bakdörren öppnas hörs beställningar ropas upp

en efter en


Fotograf Örjan Möller om projekt Morgon till kväll längs med linje 11, linje 7 och linje 5. Jag har fotat människor längs spåren i vardagen. Människor som arbetar. Människor på väg till och från jobb. Människor i Göteborg. En del gör rent spåren. En del kör spårvagn, reparerar vägarna eller gör andra jobb längs spåren.

Jag har också fotograferat lotsar på Europa fart. En lots guidar fartygen in i hamnar.

Hjärtats Matsal  Rosa jobbar i skolkök och sprider omsorg på alla sätt hon kan. De skoltrötta smyger in för en knäckemacka, de utstötta lättar sitt hjärta. Berättelsen börjar som en hybriddokumentär och slutar som en fullskalig musikal.

TRAILER

ANDJA ARNEBÄCK NANNA MARJO

ASTRID ASKBERGER FILMARE

SARA GARIB POET

RASMUS OHLANDER SEBASTIAN SANDBERG

STORMRYTTAREN

KAJSA MAGNARSSON ANNA BODOTTER MUSIKER & KOMPOSITÖRER

ÖRJAN MÖLLER FOTOGRAF

TUSEN FRÅGOR NEMO SPARDING RAP & SING SONG WRITER




Det finns en lång tradition av dokumentation och skildring av arbetsplatser, dess miljöer och människor av dokumentärfilmare. Men det har blivit svårare att som dokumentärfilmare få tillträde till svenska arbetsplatser. Många människors arbetsliv är utan insyn.

Projektet har lånat namn från den nedlagda myndigheten Arbetslivsinstitutet. Ett svenskt nationellt forskningsinstitut och kunskapscentrum för arbetslivsfrågor som bidrog till att Sverige förut var världsledande inom forskning som rör arbetsliv. Namnlånet är inte ett försök att ersätta institutet utan som en symbol för att något som tagit lång tid att bygga upp snabbt kan slås sönder och samlad kompetens gå förlorad.

Utgångspunkten för de konstnärliga verken är dokumentärt material, inlägg på sociala medier, tidigare konstverk om jobb och intervjuer från arbetsplatser som gruppen har skapat utifrån. Att få komma in på arbetsplatser har varit utmanande och en konsekvens har blivit att flera av intervjuerna är anonyma. Chefer verkar rädda för insyn.

Platser och arbetsliv som gestaltas utifrån är BB, bamba, förskola, matbutik, taxi, akutintag, restaurant, bud, vård - och omsorgsyrken. Institutet beskriver sitt arbete som dokumentärt i andra ledet: "Det är en konstnärlig gestaltning av verkligheten, en tolkning av dokumentärt material."

Resultatet är musiklåtar, poesi, foto och film. 


Anna Bodotter 

Jag är en del av Arbetslivsinstitutet, ett konstprojekt som undersöker det svenska arbetslivet. Mitt bidrag till projektet har varit att skriva, producera och mixa låten "Kuratorns klagan". I skapandet har jag utgått ifrån transkriberade intervjuer med en kurator i vars berättande psykosocial arbetsmiljö och den enskilda människan synliggörs. Eftersom jag själv är socionom har detta självklart haft inverkan på min tolkning av materialet.

Lyssna här! 

Kuratorns klagan

Där i ett sockerbitshus mitt i stan ligger papper på hög

Skam gömmer sig under bord

Nån är bra

Nån är god

Nån är död

Här flyter tid över namn

Över blåslagna armar och ben

Kom de är kaffe på gång

Det ska regna imorgon

Nåt är fel

Samma som vanligt

Det måste va så

Kan inte andas

Men jobbar ändå

Veckor av tvivel blir år om det vill

Fruktlös förhoppning om att räcka till

Där i ett sockerbits hus mitt i stan kommer människor och går

Du, hon du träffa är sjuk

Det är jag som ska följa dig nu

Här faller drömmar som träd

Över viskande röster mot golv

Kom det är kaffe på gång

Vi har möte imorgon

Nåt är fel

Berätta igen nu hur din pappa va

Slog han dig ofta?

Hur mår du idag?

Bor du hos syrran?

Nu avrundar jag

10:40 nästa måndag



Äpplet och trädet  Titta på trailer här! 


Bland pallar av frukt och grönt spelar det ingen roll vad jag läst i gamla skolböcker

Här bär äpplet trädet och rötterna sträcker på sig när trädet växer

I ritblock har jag ristat arkitektur för en stad jag skulle lämna

I min butik saknar kunderna slantar, de vädjar om att få ta det på krita

Jag vänder blad i ritblocket och skriver ner namn på ansikten som aldrig ska återvända

De ville ha smörgåsrån och öl

jag står bakom disken och får rån till mellanmål och hot som knackar på min dörr

Det där ritblocket förbannar mig

Aldrig mer ska jag skriva

Det är inte mycket man kan om man aldrig testar och jag har testat mycket vilket innebär att jag lärt mig en del

Kan man dela upp markytor i millimeter så kan man stycka kött

Men fingertopparna mina har oftast skurit sig på det som inte är vasst till ytan

Den trubbiga vardagen skär djupast

Allt gick bra

tills min mamma dog

När hon dog, dog affären också

det kanske ändå var trädet som bar äpplet?

Nu öppnar jag upp dörren som gått i lås för att lägga mat på bordet

Allt som jag ska svinna läggs på vårt bord, jag tror att det är därför det smakar bättre

Det är när rötterna sträcker på sig som trädet växer

Är det då äpplet som bär trädet eller trädet som bär äpplet?



TEXT SARA GARIB



MUSIKVIDEO


Sitter där o tänker på stationen

För kronor, kneget tar honom under jorden

Du borde sluta, ser att tar

Fastnat i vanor är van

Ta en croissant, drömmer dig bort

Men du är långt ifrån klar, när tar de stopp?

TEXT EMRE KARKOC OCH NEMO SPARDING


CD - skivan ljud och bild

mina gamla minnen är en repig cd-skiva

precis när jag hinner drömma mig bort hackar cd-spelaren mig tillbaka

till de gråa gatorna och ett tyst sällskap som tittar ner på sin telefon

jag kan vägarna bättre än GPS

jag tar snabba genomtänkta beslut

men sällan är det livshotande om jag skulle köra ut på en avfart för tidigt

alltid finns det en väg som tar en tillbaka

iklädd flourfärgad dräkt, en stadig skalpell, orange penslad hud, lampan som lyser

lyser upp vägen, händerna om ratten och ljudet av..

en repig skiva som hackar mig fram och tillbaka i tiden

snurrar runt i rondellen

jag har nått en återanvänds gränd

och kunden sitt hem

här ska låten nå sitt slut för att sedan spelas om igen

TEXT SARA GARIB




I det här rummet

Av Stormryttaren och Rasmus Ohlander. 9 min dokumentär låt utifrån intervju med barnmorska. 

Vi har lyssnat på en intervju med en förlossningsbarnmorska. Hon ger oss en delad bild av sitt yrke. Både en slags förundran över det fina i att få vara barnmorska men också vemod. Känslan av otillräcklighet i en arbetsmiljö som blir orimlig - för att pengar ska sparas och reformer inte genomförs trots kunskap.

Vi ville få med den dubbelheten i musiken och samtidigt fånga en slags närvaro som hon beskriver. Att känna in, lyssna, använda sina sinnen för att läsa av processen och den födande kvinnan. Vackert.

https://open.spotify.com/track/6JcPClKx5wcAkAvkJooHjM?si=953ffc974c2e455d


Damen med dramaten ljud och bild

Hennes bågböjda rygg påminner om ett ståtligt berg

Fötter som långsamt släpas fram

nästan som att berget tyngs av åldrande visdom

Gnisslandet av en dramaten mellan dova tunga steg

Hjulen rör sig som skakiga penseldrag

målar butikens alla hörn

Vid lunchrasten går de förbi varandra

Han ler åt alla kunder robotaktigt

hon ler tillbaka som om de vore gamla vänner

I kassan skannas varor

tre inövade fraser byts ut mellan kassören och kunderna

Nu står damen framför honom igen

På rullbandet ett rött servettpaket och två doftljus

Hon betalar med mynt

ett hopskrynklat papper som långsamt slätats ut

Välkommen åter

Leendet inte längre mekaniskt

vagnen drar hon med sig ut mot hållplatsen

innan han vänder sin blick tillbaka mot kön

hinner han se siluetten röra sig längre bort in i mörkret som en dansande ljuslåga


TEXT SARA GARIB



Om NPM i arbetslivet. 

Av Sebastian Sandberg och Rasmus Ohlander i samarbete med Andja Arnebäck. 

Länk till låt på spotify 


Bättre tidtabell 

intro

v1

Ligger i min säng, klockan har slått två

solen bryter genom min gardin
Klockradion har tystnat, det är alldeles för sent

Jag skulle gjort nåt märkvärdigt idag - på min lediga dag


instr vers

v2

Klockan ringer åtta, dagen börjar nu

åtminstone enligt våran chef.

Han är kall om foten. Han har haft ett jobb.

En gång var han faktiskt en av oss.


refr 1


Tiden har gått vilse

Spårvagnen är sen

Människan är inte effektiv


Jag har en from förhoppning

Om en bättre tidtabell

Där alla kan få vara som dom e


v3

Annie, åttisju år, väntar på sin tur,

ligger tyst i Östras korridor.

Hon har bruten höftled. Hon har också haft ett jobb.

En gång var hon faktiskt en av oss.


refr 2 (samma som refräng 1)

instr vers

instr stick


v4

Bilfabrikens kartor blänger hånfullt från en vägg.

Annie undrar vad det är hon ser.

Röda, gröna boxar. Staplar, diagram.

NPM är chefens nya sång.


v5

Enheter, kalkyler, effektiv kontrollnivå.

Nya ord jag aldrig hört förut.

Sektorer som ska bantas. Volymer som ska slimmas.

Annie blev en siffra i systemet. (I ett system?)


v6

Jag säger inget längre, min röst har torkat ut.

Min chef erbjuder tid hos naprapat.

Samtal saknar mening, besluten är på plats.

Bäst att bita hop och hålla käft.


refr 3

Jag skissar på en flyktväg

som tar mig härifrån

Men jag skäms att lämna Annie ensam kvar


Jobbet blev en plats

som jag ej vill se igen

Allt som gav mig glädje är förbi.


Tiden har gått vilse

Spårvagnen är sen

Människan är inte effektiv


Jag har en from förhoppning

Om en bättre tidtabell

Där alla kan få vara som dom e


instr stick


v7

Ligger i min säng. Klockan har slått sju.

En gång var jag också en av oss.



Transportören (textversion 2)


Vers 1

Bilen full med varor, dricka, tipskuponger, läsk o bärs

Jag flippar fingret åt en Volvo som letar sig fram både kors o tvärs

En fågel håller på att krascha in i rutan, men allt går bra.

Om två minuter ska jag va hos Mehmets livs där allt ska va


Vers 2

Jag sjunger när jag svischar förbi Kortedala Torg

På stereon pumpas bosnisk röj, arabisk raj i glädje och sorg

Polisen syns i backspegeln, har jag kört för fort igen?

Allt ska levereras punktligt på sekunden, nu och inte sen


Refr

Jag kan varenda gathörn från Linné till Göteborg Central

En stad i regn o dimma, en räksallad med halv special

Varje gathörn, varje kullersten

Bär spår av alla oss


Vers 3

Elin ska till Sahlgrenska för hon ska föda när som helst

Hon ligger där i baksätet och ropar "Kör för fan, Jag dör!"

Jag kör så fort jag bara kan medan Elins man håller hennes hand

Jag önskar lycka till

Och tänker att snart

Får världen påökt med en till


Gitarrsolo (Vers)

Refr


Stick


I höjd med himlagränsen

Kikar Karlatornet ner på oss

En stad som andas, en stad som lyser

Som ett sprucket tomtebloss


Jag kör för livet men vad är det värt

Vad jag har på min resa lärt?

Att morgondagen inte sviker

Bland skorstenar och brödfabriker

Allting börjar om…


Instr vers - röjigt till slutet